Algemene voorwaarden
1. Algemeen
1.1. Alle aanbiedingen, offertes en overeenkomsten met betrekking tot de verkoop van
producten en het verlenen van diensten door Agiris NV, met als merknaam Renovia,
Stationsstraat 180/20, 3110 Rotselaar (RPR Leuven – 0889.261.455 – BTW
BE0889.261.455) (verder “Renovia” genoemd) worden beheerst door de hieronder vermelde
algemene voorwaarden (“Algemene Voorwaarden”).
1.2. Voor specifieke diensten of producten kunnen bijzondere voorwaarden (“Bijzondere
Voorwaarden”) van toepassing zijn. De Bijzondere Voorwaarden hebben telkens betrekking
op een specifieke dienst of een specifiek product. Bijzondere Voorwaarden primeren op de
Algemene Voorwaarden.
1.3. Wijzigingen aan en/of afwijkingen ten opzichte van de Bijzondere Voorwaarden en/of de
Algemene Voorwaarden zijn slechts geldig als ze opgenomen zijn in de offerte uitgaand van
Renovia of het voorwerp uitmaken van een schriftelijk akkoord tussen de klant (“Klant”) en
Renovia.
1.4. De algemene aankoopvoorwaarden en/of andere voorwaarden van de Klant zijn niet van
toepassing, zelfs indien deze bepalingen stellen dat zij als enige gelden.
1.5. Renovia en de Klant kunnen individueel “Partij” en gezamenlijk “Partijen” worden
genoemd.
2. Opmaak offertes
2.1. Tenzij andersluidend beding op de offerte, heeft een offerte een geldigheidsduur van 30
kalenderdagen.
2.2. De prestaties van Renovia gebeuren ofwel tegen een vaste prijs, ofwel in regie. De tarieven
van Renovia worden bepaald in de offerte of in de tariefkaart bijgevoegd aan de offerte
(“Tariefkaart”). Er bestaat een Tariefkaart voor niet-consumenten en een Tariefkaart voor
consumenten. Bij werken in regie worden de prestaties tegen het uurloon van 58 €/uur per
persoon aangerekend en materialen aan aankoopprijs vermeerderd met een vrij te bepalen
marge met een minimum van 30% (dertig %) marge.
3. Producten en diensten – Rechten en plichten van de Partijen
3.1. Tenzij uitdrukkelijk anders bepaald in de Bijzondere Voorwaarden, de Algemene
Voorwaarden of in de offerte zijn de verbintenissen van Renovia middelenverbintenissen.
Renovia zal zich steeds als goed huisvader gedragen in het kader van de uitvoering van de
overeenkomst.
3.2. De eventuele ingeschatte einddatum waarop een opdracht wordt opgeleverd, wordt bij
wijze van inlichting verstrekt en is derhalve niet bindend.
3.3. Clausules van toepassing op alle werkzaamheden
3.3.1. Meerwerken
3.3.1.1. Indien de Klant Renovia de opdracht verleent om werken uit te voeren
zonder dat Renovia kennis heeft van alle relevante informatie op het
ogenblik van de offerte, dan aanvaardt de Klant om Renovia te vergoeden
voor alle meerwerken die voortvloeien uit het later ter kennis stellen van
deze informatie. Alle meerwerken die voortvloeien uit deze ongekende
relevante informatie worden aangerekend in regie. In het geval van
renovatiewerken in een appartementsgebouw of in meervoudige
wooneenheden met één eigenaar of verschillende mede-eigenaars
maakt de klant zich sterk voor de andere mede-eigenaars van alle
wooneenheden. De klant aanvaardt dat in het geval van meerdere
wooneenheden Renovia ervan mag en kan uitgaan dat de woonéénheid
van de klant, en bij uitbreiding elke individuele wooneenheid,
studentenverblijf of kangoeroewoning, volledig aparte en gescheiden
nutsleidingen heeft voor water, gas, elektriciteit en alle andere. Renovia
kan niet aansprakelijk gesteld worden voor niet gescheiden nutsleidingen
die afgekoppeld of onderbroken worden tijdens de werken.
3.3.1.2. Alleen als de Klant kan aantonen dat Renovia volledig ingelicht werd door
middel van gedetailleerde plannen van alle nutsleidingen van gas, water,
elektriciteit, waterafvoer, van bouwplannen van de bestaande toestand,
van een stabiliteits- en ingenieur-studie omtrent de uit te voeren werken,
kan van het principe vermeld in artikel 3.3.1.1. afgeweken worden.
3.3.1.3. In afwijking van art. 1793 B.W. kunnen meerwerken met alle middelen van
recht worden bewezen. Onder meerwerk wordt verstaan elke handeling,
levering, werk of verandering van hoeveelheden die niet in de offerte
beschreven is. Meerwerken op verzoek van de Klant worden aangerekend
in regie of tegen vaste prijs. Bij gebreke aan vaste prijs, geldt de
aanrekening in regie.
3.3.1.4. Wanneer een leverancier door de Klant wordt aangeduid zal Renovia het
plaatsingsadvies van deze leverancier opvolgen. De Klant verbindt er zich
uitdrukkelijk toe om de meerwerken die dit advies meebrengt, te betalen.
3.3.1.5. De Klant verbindt er zich uitdrukkelijk toe om de meerwerken die niet door
hem gevraagd zijn onmiddellijk, ten laatste de dag van de uitvoering, via
een aangetekend schrijven of e-mail te melden aan Renovia. E-mails of
telefonische geschreven berichten van Renovia die verwijzen naar de
meerwerken gelden als mondelinge opdrachtbevestiging en eenvoudige
aanvaarding door de Klant.
3.3.2. Uitvoeringstermijnen en leveringstermijnen
3.3.2.1. De uitvoeringstermijnen, leveringstermijnen of interventietijden worden
bij wijze van inlichting verstrekt en zijn niet bindend. De verbintenis tijdig
te leveren is in hoofde van Renovia een inspanningsverbintenis.
Vertraging in de levering geeft de klant geen recht op schadevergoeding,
noch op ontbinding van de overeenkomst. Elke bijkomende opdracht zal
de oorspronkelijke indicatie van uitvoeringstermijn wijzigen.
3.3.2.2. Omstandigheden te wijten aan overmacht hetzij bij de Klant, hetzij in de
werkplaatsen, hetzij in deze van de leveranciers geven Renovia het recht
om de leveringstermijn evenredig te verlengen zonder dat dit aanleiding
kan geven tot recht op schadevergoeding of weigering van de goederen.
Wanneer Renovia ten gevolge van overmacht, staking, lock-out, lockdown,
e.d. niet in de mogelijkheid is om de overeenkomst uit te voeren,
behoudt Renovia zich het recht voor de overeenkomst te beëindigen
zonder dat enige schadevergoeding kan worden geëist.
3.3.2.3. Wanneer de uitvoeringstermijn wordt opgeschort of onderbroken door de
Klant of zijn aangestelden of door derden die in opdracht van de Klant
werken, buiten overmacht om, is de Klant een vergoeding verschuldigd
van 350 euro per dag, zonder afbreuk te doen aan het recht van Renovia
om volledige schadevergoeding na te streven. Renovia bepaalt zelf
wanneer de werken opnieuw worden aangevat, zonder dat hiervoor enige
vergoeding wegens vertraging verschuldigd is.
3.3.2.4. Indien de afwerking van een opdracht een keuze van de Klant vereist, dan
zal de Klant deze keuze binnen de gestelde termijn meedelen of, bij
gebreke daaraan, binnen een redelijke termijn die gesteld is op maximum
30 dagen.
3.3.3. Levering van bestelde goederen en verzending
3.3.3.1. Onmiddellijk na levering of plaatsing van de goederen gaat het risico over
op de klant.
3.3.3.2. De niet-geïncorporeerde goederen blijven wel eigendom van Renovia
zolang de factuur m.b.t. deze goederen niet integraal werd betaald. Uitstel
van levering en betaling omtrent een overeengekomen leveringsdatum
op verzoek van de Klant is onmogelijk. Ingeval van annulering van een
bestelling die nog niet in uitvoering is, is de klant een forfaitaire
schadevergoeding verschuldigd ten belope van 30% van de waarde van
de bestelling, plus de verplichte betaling van alle in de offerte vermelde
goederen of materialen.
3.3.3.3. Indien de bestelling reeds in uitvoering is, bedraagt de schadevergoeding
50% van de nog niet betaalde bedragen van de geweigerde bestelling,
plus de verplichte betaling van alle in de offerte vermelde en aanverwante
goederen of materialen.
3.3.3.4. Onder de naam of noemer "Handelswaarde" moet verstaan worden: de
netto aankoopprijs van Renovia te verhogen met een winstmarge van
40% te verhogen met de werkuren voor het ophalen (45€ per lading) en
de werkuren voor het plaatsen of installeren (58€ per uur).
3.3.4. Toegang tot de werf
3.3.4.1. De werf dient door de klant normaal toegankelijk gemaakt te worden en
afgewerkt te worden om de normale uitvoering van de werken op een
veilige manier mogelijk te maken. De klant zorgt voor de
parkeervergunning bij de lokale overheden voor twee bestelwagens plus
een container. De parkeerplaatsen dienen zich in de onmiddellijke
omgeving van het werfadres te bevinden (max 20 meter)
3.3.4.2. De uitvoering van de werken dient te gebeuren volgens de regels van
goed vakmanschap. Deze worden gespecificeerd in de eigenlijke
aannemingsovereenkomst of in het lastenboek, of bij gebreke hieraan in
de technische voorschriften van het WTCB. De klant aanvaardt deze
uitvoeringsregels en zal vooraleer een juridische procedure aan te
spannen het advies gevraagd hebben aan het WTCB en dit op de kosten
van de klant. Constructiewijzigingen die het werk niet schaden zijn
voorbehouden. RENOVIA is enkel verantwoordelijk voor opmetingen die
zelf werden uitgevoerd.
3.3.4.3. Water, elektriciteit, verwarming en gebruik of eventueel huur van toiletten
worden voorzien en betaald door de klant.
3.3.4.4. De klant/opdrachtgever is gehouden ons toegang te verschaffen tot alle
ruimtes waar werken moeten uitgevoerd worden. Hieronder vallen onder
meer de schadeplaatsen.
3.3.5. Veiligheid en veiligheidscoördinatie
Voorzieningen opgelegd door de veiligheidscoördinator en die niet
gekend waren op het ogenblik van het indienen van de offerte, zijn niet in
de offerte inbegrepen tenzij anders vermeld. Deze voorzieningen zullen
worden doorgerekend aan de klant.
3.3.5.1. Alle maatregelen die nodig zijn om de veiligheid te garanderen, zowel van
mensen, dieren als gebouwen kunnen door Renovia genomen worden en
zullen deel uitmaken van een afzonderlijke facturatie.
3.3.6. Oplevering en klachten
3.3.6.1. Tenzij andersluidend schriftelijk beding, wordt er overeengekomen dat
wanneer er binnen 5 dagen na de plaatsing van de (individuele)
materialen of de (individuele) uitvoering van de werken geen klachten of
opmerkingen aangetekend werden overgemaakt aan Renovia, de
aanneming geacht wordt definitief aanvaard te zijn. Een enkele klacht op
het einde van de totale in de offerte opgesomde werken wordt niet
aanvaard. Dit tijdstip, het moment van de plaatsing, wordt dan ook
gelijkgesteld met de enige en definitieve oplevering.
3.3.6.2. Worden niet beschouwd als gebrek in de conformiteit, als een zichtbaar
of verborgen gebrek: lichte verschillen in de kleur of textuur of het
verkleuren van het materiaal of het lakwerk, de werking van het materiaal
of de lichte verschillen in de afmetingen van het goed, voor zo ver deze
vanuit technisch oogpunt niet te voorkomen zijn of algemeen aanvaard
zijn of eigen zijn aan de gebruikte materialen. De koper zal na plaatsing
zorgen voor de juiste behandeling van het materiaal ter bescherming van
invloeden van buitenaf.
3.3.6.3. Klachten in verband met verborgen gebreken moeten onmiddellijk na de
ontdekking worden meegedeeld op straffe van verval. De klachten
moeten aangetekend en gedetailleerd worden verstuurd binnen de 5
dagen na plaatsing of levering. De vrijwaringplicht m.b.t. gebreken in de
geleverde goederen sterkt zich niet verder uit dan deze van de
leveranciers van deze goederen.
3.3.6.4. Als de klant niet ingaat op de éénvoudige uitnodiging per e-mail van
Renovia om over te gaan tot het “proces-verbaal van voorlopige
oplevering” zal Renovia een aangetekend schrijven en een gelijktijdige email
versturen waarin de klant verzocht wordt een dag te bepalen voor
20210330
deze voorlopige oplevering. De klant is verplicht om binnen de 10
kalenderdagen na het versturen van dit schrijven deze vergadering te
beleggen en wel op werkdagen tussen 08:00 tot 15:30. De aanvaarding
van de werking gebeurt automatisch bij het in gebruik nemen van de door
Renovia uitgevoerde werken.
3.3.6.5. Wanneer de klant tijdig geformuleerde opmerkingen heeft over de
uitgevoerde werken of de kwaliteit ervan zal hij de volledige som van het
openstaand saldo, zonder enige aftrekpost, storten op de derden- of
consignatierekening van een deurwaarder. Hij zal Renovia hiervan
onmiddellijk op de hoogte stellen en de naam, de datum en het bedrag
van de betaling en het rekeningnummer van de deurwaarder meedelen.
3.3.6.6. In onderhavig geval duiden de klant en Renovia een derde partij aan om
tot een arbitrage te komen van de gegrondheid van de niet betaling van
het saldo. Dit zal gebeuren door de drie partijen die dan in een arbitrage
geheel, met twee stemmen tegen één, zullen optreden binnen de 30
kalenderdagen na het “proces-verbaal van voorlopige oplevering”. Zonder
uitspraak of consensus binnen de 30 kalenderdagen zal het volledige
saldo verschuldigd zijn.
3.3.6.7. De Klant beschikt niet over een herroepingsrecht bij overeenkomsten
waarbij de consument de onderneming specifiek verzocht heeft hem te
bezoeken om een offerte op te maken en eventueel over te gaan tot
ondertekening
3.3.6.8. Renovia mag onbeperkt foto's nemen van de door haar uitgevoerde
werken. En dit om, bij geschil aan te tonen, dat de uitgevoerde werken
zonder enige schade werden geïnstalleerd. De foto's zullen in een archief
geplaatst worden.
4. Prijs en betaling
4.1. Renovia zal de producten en diensten factureren overeenkomstig de modaliteiten
vermeld in de Bijzondere Voorwaarden, de Algemene Voorwaarden, dan wel de offerte. Indien
deze voorwaarden of de offerte geen vermeldingen bevatten, dan worden de producten en
diensten gefactureerd en betaald als volgt:
1° Het voorschot binnen de 15 dagen na ondertekening van de bestelbon/offerte. Dit
voorschot bedraagt de waarde van al de in de offerte vermelde materialen. Het voorschot
bedraagt altijd een minimum van 30% van de totale waarde van de aanvaarde offerte(s).
2° De deelopdrachten zoals vermeld in de ondertekende offerte. Zij worden gefactureerd
voorafgaand aan de werken betreffende deelopdrachten.
4.2. Tenzij anders bepaald, zijn facturen betaalbaar 7 kalenderdagen na factuurdatum. Bij
niet-tijdige betaling door de Klant heeft Renovia, van rechtswege en zonder ingebrekestelling,
recht op de betaling van een interest van 10%.
4.3. Indien de Klant de hoedanigheid van consument heeft, evenals op een forfaitaire
schadevergoeding van 10% van het openstaande bedrag met een minimum van 250 Euro.
4.4. Gedeeltelijke betalingen zullen eerst aangewend worden ter delging van de interest, de
schadevergoedingen en de gemaakte kosten om daarna in mindering gebracht te worden
van de hoofdsom.
4.5. Elke klacht betreffende een factuur moet binnen acht (8) kalenderdagen na ontvangst
van de desbetreffende factuur door middel van een aangetekend schrijven aan Renovia
worden bezorgd. Na deze periode zal geen enkele betwisting meer aanvaard worden. Een
klacht kan in geen geval de opschorting van de betaling rechtvaardigen.
4.6. Elke niet-betaling van een factuur op de vervaldatum brengt de eisbaarheid mee van alle
facturen die op dat ogenblik zijn opgesteld lastens de Klant.
4.7. Bij niet-betaling of slechts een gedeeltelijke betaling van een factuur heeft Renovia het
recht om de uitvoering van de overeenkomst zonder voorafgaande kennisgeving op te
schorten. De niet-betaling van het voorschot verleent Renovia het recht om de
overeengekomen werkzaamheden en de overeengekomen uitvoeringstermijnen uit te stellen.
4.8. Eventuele toegekende kortingen gelden alleen bij contante betalingen van alle facturen
die over de betrokken offerte gaan, ook de deel- of voorschotfacturen. De korting is niet geldig
indien niet binnen de zeven werkdagen na factuurdatum geldig en correct voldaan is. Bij het
niet-nakomen van de betalingstermijnen, zelfs bij een éénmalige laattijdige betaling, vervalt
de korting en wordt deze automatisch als niet bestaande beschouwd.
4.9. Indien de klant geen parkeervergunning aanvraagt conform de ondertekende offerte(s),
zullen de eventuele verkeersboetes ten laste zijn van de klant en zo mogelijk dagelijks aan de
klant aangerekend worden. De weigering om deze boete(s) te betalen betekent een eenzijdige
contractbreuk.
5. Aansprakelijkheid en waarborgen
5.1. De totale aansprakelijkheid van Renovia is beperkt, per opdracht, tot maximaal het laagste
van de volgende bedragen: (i) een bedrag gelijk aan de bedragen betaald door de Klant aan
Renovia voor de betreffende opdracht of (ii) 25.000 EUR.
5.2. Renovia is niet aansprakelijk voor onrechtstreekse of gevolgschade, zoals (maar niet
beperkt tot) verlies van omzet, verlies van winst, verlies van goodwill, verlies van een kans,
verlies of beschadiging van gegevens.
5.3. Deze aansprakelijkheidsbeperking is niet van toepassing in geval van fraude, opzettelijke
fout of lichamelijke letsel en overlijden veroorzaakt door de fout van een Partij.
5.4. Renovia is niet verantwoordelijk voor leidingbreuk als de Klant Renovia geen gedetailleerd
technisch plan heeft overhandigd.
5.5. De aansprakelijkheid m.b.t. de geleverde en gebruikte producten is beperkt tot de door
de fabrikant verstrekte waarborgen.
35. De tienjarige aansprakelijkheid voorzien in art. 1792 en 2270 B.W. is waar wettelijk
voorzien van toepassing. Daarnaast wordt, behoudens andersluidend beding, op de
uitgevoerde werken voor de lichte, verborgen gebreken een waarborg gegeven van 6
maanden vanaf de oplevering. Op de uitgevoerde reparaties of herstellingen wordt geen
enkele waarborg gegeven. De waarborg beperkt zich uitsluitend tot het vervangen van elk stuk
waarvan de constructie-en/of montagefout bewezen is, met uitsluiting van alle verdere
schadeloosstelling.
5.6. De waarborg dekt evenwel niet: verkeerd gebruik of de verkeerde behandeling van de
producten, materialen en toestellen, schade veroorzaakt door overmacht, foutieve
handelingen of opzettelijke fout van om het even welke persoon buiten Renovia, vorst- of
vochtschade en glasbreuk.
6. Intellectuele eigendom
6.1. Alle studies, plannen, documenten, schetsen, tekeningen, stalen en ontwerpen blijven
eigendom van Renovia, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen.
6.2. Wanneer de bouwheer de offerte van zijn badkamer, zolder of andere niet wenst verder
te zetten, zal Renovia geen kosten aanrekenen voor het ontwerp indien het werk niet mag
uitgevoerd worden door Renovia.
6.3. Renovia bewaart echter ten allen tijde de intellectuele eigendom van de ontwerpen en de
studies en documenten die bij de ontwerpen horen. Renovia kan op eenvoudige wijze
aantonen door middel van email verkeer dat de ontwerpen overhandigd werden aan de klant..
6.4. De klant erkent de eigendomsrechten van Renovia van de geleverde ontwerpen en zal
de ontwerpen niet aan derden overhandigen, noch zal de klant deze ontwerpen laten
uitvoeren door een andere firma. Evenmin zal de klant, al of niet geholpen door derden, deze
ontwerpen geheel of gedeeltelijk zelf uitvoeren, zonder de schriftelijke toestemming van
Renovia.
6.5. De klant aanvaardt door de ondertekening van het ontvangstbewijs voor interieurontwerp
dat ook licht aangepaste ontwerpen en/of uitvoeringstekeningen met gewijzigde maten
behoren tot de intellectuele eigendom van Renovia.
7. Ontbinding
7.1. Renovia is gerechtigd een bestelling met onmiddellijke ingang te ontbinden ten laste van
de wederpartij, indien deze klant nalaat een contractuele tekortkoming recht, bv het betalen
van openstaande facturen, te zetten binnen een termijn van 15 dagen na een schriftelijke
ingebrekestelling daartoe of onmiddellijk indien de contractuele tekortkoming niet vatbaar is
voor rechtzetting bv bij onvermogen om te betalen
8. Vertrouwelijkheid
8.1. De Partijen verbinden er zich toe om alle vertrouwelijke informatie van de andere Partij
vertrouwelijk te behandelen en ze niet aan derden mee te delen, tenzij voor zover nodig is
voor de uitvoering van de overeenkomst en op voorwaarde dat deze derden verbonden
worden tot vertrouwelijkheidsverplichtingen die substantieel gelijkwaardig zijn aan deze
vervat in deze Algemene Voorwaarden. De Partij die vertrouwelijke informatie ontvangt zal
deze enkel gebruiken in de context van de opdracht.
9. Privacy en verwerking van persoonsgegevens
9.1. De Partijen leven de bepalingen van de Wet van 8 december 1992 tot bescherming van
de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens na.
9.2. In het kader van de diensten voor de klant, verwerkt Renovia persoonsgegevens van de
door de klant opgegeven contactpersonen. De contactgegevens van deze personen worden
verwerkt voor het doeleinde ‘klantenbeheer’ en voor het doeleinde ‘direct marketing’, d.w.z.
om met de klant in contact te treden m.b.t. de diensten. De betreffende personen hebben een
recht van toegang en verbetering m.b.t. hun gegevens, evenals een kosteloos recht van verzet
met betrekking tot de verwerking van hun persoonsgegevens voor doeleinden van direct
marketing.
9.3. Renovia kan mondelinge of telefonische gesprekken opnemen en die opnames
gedurende een bepaalde termijn bewaren met het oog op bewijsvoering.
9.4. Renovia wil zijn dienstverlening voortdurend verbeteren. Renovia of de verwerker waarop
Renovia een beroep doet (bv. Callcenter), kan telefoongesprekken met u dan ook mee
beluisteren en opnemen met het oog op de opleiding en coaching van medewerkers en de
verbetering van kwaliteit, beveiliging en processen.
10. Algemene bepalingen
10.1. De geldigheid van de Bijzondere Voorwaarden, de Algemene Voorwaarden of de offerte
wordt niet aangetast door de nietigheid van een of meerdere van hun clausules. De Partijen
verbinden er zich toe, de clausule die nietig wordt verklaard, te vervangen door een clausule
die zo dicht mogelijk de economische bedoeling benadert van de nietig verklaarde clausule.
10.2. Het niet-opeisen van een recht of het niet-toepassen van een sanctie door een van de
Partijen houdt geenszins een afstand van recht in.
10.3. De titels zijn louter informatief en strekken niet tot interpretatie.
10.4. Renovia is gerechtigd de overeenkomst als referentie te gebruiken inclusief het gebruik
van foto's in zoverre dat deze geen schending van de privacy inhouden.
10.5. Renovia mag haar rechten en plichten voortvloeiend uit de overeenkomst, zonder
voorafgaandelijke toestemming van de Klant overdragen. Renovia mag zonder
voorafgaandelijke toestemming van de Klant onderaannemers aanstellen voor de uitvoering
van de diensten, met dien verstande evenwel dat Renovia volledig aansprakelijk blijft voor de
uitvoering van de diensten door deze onderaannemers.
11. Toepasselijk recht en jurisdictie
11.1. De Algemene Voorwaarden wordt beheerst door het Belgische recht.
1.1. Alle geschillen voortvloeiend uit of met betrekking tot de overeenkomst zullen eerst
worden onderworpen aan arbitrage en daarna de exclusieve bevoegdheid worden van de
rechtbanken te Leuven. Voor consumenten blijven de bepalingen van artikel 624, 1°, 2° en 4°
Ger. W. onverkort gelden.